ראשי » טיפים » כתיבת צוואה בכתב יד – מהן הטעויות הנפוצות ואיך תלמדו להימנע מהן

כתיבת צוואה בכתב יד – מהן הטעויות הנפוצות ואיך תלמדו להימנע מהן

נכון להיום יש 4 דרכים אפשריות לכתיבת צוואה. אם כי אין ספק שהדרך הכי פופולארית היא כתיבת צוואה בכתב יד באופן עצמאי, ונטול עדים. שיטה זו נחשבת מקובלת, נוחה, דיסקרטית וזמינה. עם זאת, הרבה פעמים אנשים כותבים צוואה, וכלל לא מעלים על דעתם שאינם מתנהלים לפי מה שהחוק מכתיב. יש להבין שבכול הנוגע למסמך רב חשיבות כגון צוואה. כל טעות קטנה הינה בעלת חשיבות גדולה. ועל כן מוזמנים ללמוד מהי הדרך הנכונה לכתיבת צוואה ואיך תלמדו להימנע מטעויות נפוצות.

כתיבת צוואה בכתב יד עורך דין צוואה מומלץ
בעת כתיבת צוואה בכתב יד חשוב שתכירו מאילו טעויות כדאי לכם להימנע

כתיבת צוואה בכתב יד - דגשים שחשוב שתכירו בכתיבת צוואה

  1. אין להדפיס צוואה בשום אופן. הצוואה חייבת להיכתב בכתב יד בלבד (מסייע לוודא מי עומד מאחורי הכתוב).
  2. הצוואה חייבת להכיל את תאריך כתיבת הצוואה (מסייע לבחון מהי הצוואה העדכנית ביותר).
  3. חתימה של כותב/ת הצוואה הכרחית על גבי מסמך הצוואה שנכתבה בכתב יד.
  4. הצוואה חייבת להיכתב אך ורק בידי המצווה עצמו, ולא ע"י אף גורם אחר.
  5. כתיבת צוואה צריכה להיכתב במצב של צלילות דעת וללא שום תחושת כפייה.
רוצים להתייעץ עם עורך דין צוואה בדיסקרטיות? השאירו פרטים ונחזור אליכם

נמנעים מבעיות בעת כתיבת צוואה

לצד העובדה שמדובר בדרך הפופולארית ביותר שנוגעת להשארת צוואה. גם יש להבין שמדובר בדרך שמייצרת הכי הרבה סימני שאלה. צוואות מעין אלו ניתן לזייף בקלות, ובמקביל הן מזמינות לצאת כנגד האמינות שלהן. שנדגים? בתי המשפט ראו לא מעט מקרים שבהם בני משפחה (שככול הנראה הצוואה לא שירתה אותם) טענו שהצוואה נכתבה תוך כדי כפייה.

כמו כן, בתי המשפט ראו לא מעט מקרים שבהם מקורבים זייפו את כתב ידו של המנוח. וזאת כדי שהצוואה תשרת את האינטרסים הכלכליים שלהם. מכאן שאם כבר עורכים צוואה בעל פה, מוטב לצרף עורך דין צוואה למשוואה. או, לכל הפחות שני עדים (עדים שאינם נכללים כיורשים). עורך הדין יסייע להימנע מבעיות עתידיות. ואילו העדים יסייעו לוודא שהצוואה נערכה מתוך רצון חופשי נטול תחושת כפייה.

בדיקת צוואה בכתב יד - כיצד חוקרים את אמינות הצוואה?

מה עושים אם הצוואה שהושארה בכתב מעלה תהיות לגבי אמינותה? ובכן במקרה שכזה מוטב לפנות אל עורך דין צוואה מומלץ. עורך דין לענייני צוואות וירושות יידע כיצד נכון לבחון את אמינות הצוואה. הוא יפנה לחוות דעת של מומחה בתחום. אותה דמות מקצועית יכולה להיות גרפולוג, או לחלופין מומחה לכתבי יד. באופן שכזה ניתן להשוות את כתב היד של המנוח מול כתב היד שמופיע בגוף הצוואה. כמו כן, עורך דין צוואה יידע לחפש את סיפור המסגרת המשפחתי. יידבר עם קרובים ויחקור את הנסיבות המקדימות שהיו עשויות להשפיע על אמינות הצוואה.

מונעים מראש חילוקי דעות

לאור כל זאת ניתן להסיק שגם אם תכתבו צוואה והיא תעורר סימני שאלה, עדיין יתאפשר לסדר זאת. מצד שני, למרות שעורך דין צוואה יכול לסייע בהגשת התנגדות לקיום הצוואה, עדיף להימנע מכך. כיצד? כאשר חושבים לעשות צוואה בכתב יד. מוטב לחשוב מראש על חיכוכים משפחתיים שעשויים להתעורר. וכמובן, במקביל לפעול בצורה חכמה. הרעיון הוא כזה: במקום שבני המשפחה ייאלצו לפנות לעורך דין כדי שזה יסייע לברר האם הצוואה אכן חוקית. מוטב שאתם המצווים תפנו אליו ראשונים, בעת עריכת הצוואה.

תרומתו של עורך דין צוואה בעת עריכת צוואה

פנייה לעורך דין לענייני צוואות וירושות מסייעת להבין מאלו טעויות להימנע. אלו סעיפים עשויים להתפרש באופנים שגויים. אלו תנאים ניתן לשלב בצוואה. באיזה אופן נכון לשמור את הצוואה. למי ניתן להוריש (לצורך הדוגמה ניתן להוריש גם לנכדים שטרם נולדו) וכדומה. 

לסיכום, נציין שניתן להשאיר צוואה בכתב יד, אך מוטב להפקידה אצל הרשם לענייני ירושה. ומוטב שעורך דין מקצועי יעבור עליה ויוסיף דגשים משלו. רק בריאות!