ראשי » כלכלה » נדל"ן בקורונה – כשנדל"ן מבוקש מפנה עורף

נדל"ן בקורונה – כשנדל"ן מבוקש מפנה עורף

אין ספק שתחום האוכל ניצח בגדול את הקורונה. אולי אנשים פחות רכשו בגדים ואקססוריז, אך אוכל הם לא רק המשיכו לצרוך. אלא בכמויות הרבה יותר משמעותיות. היו אלו הסגרים שהכניסו אנשים לחרדות שלא יישאר אוכל בסופרמרקטים (ועל כן הם רכשו בכמויות לא הגיוניות). הייתה זו סגירת המסגרות ומקומות העבודה שגרמה למשפחה להכין הרבה יותר אוכל בבית. כמובן שהיו אלו המסעדות שנסגרו, עובדה שלא אפשרה מענה פשוט ומהיר עבור ארוחה. מכאן שניתן לומר שבאופן גורף הסופרים ורשתות המזון יצאו מורווחים בשנה שהייתה הרסנית עבור רבים. כיצד נתון זה מתממשק עם עולם הנדל"ן בקורונה וכיצד האתגר הנדל"ני נכנס לתמונה? עברו לפסקה הבאה.

בתמונה: רחובות ריקים בעקבות נגיף הקורונה (COVID-19)

הסופרים הקטנים מכירים בכוחם

אז כן, אם עד לפני שנה מתחמי משרדים נחשבו נחשקים מבחינת עולם הנדל"ן. הרי שפתאום מכולות וסופרים נהפכו ליעד נדל"ני מאוד מבוקש. עם זאת, עם כל הרצון של אנשי הנדל"ן לשים את ידיהם על נכסים מעין אלו, בעלי הסופרים והמכולות הקטנות הבינו שהם זכו בלוטו ועל כן הם אינם ממהרים לסגור עסקה. רוב בעלי הסופרים ממאנים למכור את העסק, ולו בשל העובדה הבאה: בעוד שעסקים רבים מתקשים לשלם שכירויות, עסקים מעין אלו עומדים יפה ביעדים.

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

נדל"ן בקורונה - מה קרה לתשואה ולמחירי השכירות?

מצב זה שבו הסופרים מהווים מקור עסקי מבטיח הוביל לעליית מחירים בתחום הנדל"ן שנוגע לעסקי המזון. מצד שני, הנתונים מראים שהתשואה של עסקי המזון מעט צנחה בסוף שנת 2019. וזאת כיוון שדמי השכירויות עלו. עוד עובדה מעניינת היא שכיוון שמחירי השכירויות צמודים לאינפלציה, עסקים רבים לממכר מזון החליטו לרכוש בעצמם את הנכס. באופן שכזה הם זוכים לשלוט בעלויות ולמנוע עליית מחירים.

ואז האינטרנט נכנס למשוואה

עד לתקופת הקורונה לא מעט סופרים ורשתות אוכל לא היו מחוברים לרשת האינטרנטית. עם זאת, בתקופה זו הם גילו שאם מבקשים ליישר קו עם שאר העסקים שמסביב, הם מחויבים להיות נוכחים גם בזירה האינטרנטית. עם זאת, צעד מעין זה מצריך השקעה לא קטנה. ועל כן עסקים רבים שחשבו לנסות לרכוש את הנכס שעליו הם יושבים, גילו שקודם כל עליהם להפנות סכום משמעותי עבור הקמת מערך שיווק דיגיטלי. מכאן שמגוון עסקים שאלו את עצמם מה יותר נכון – נדל"ן פיזי או לחלופין נדל"ן דיגיטלי? הרבה פעמים התשובה הייתה שעל נכס דיגיטלי לא ניתן לוותר.

מה צופן העתיד מבחינה פוסט נדל"ן בקורונה?

העובדה שהקורונה הגדילה בעשרות אחוזים את הקניות הדיגיטליות. צריכה להעמיד בסימן שאלה אחד גדול את כדאיות ההשקעה בנכס נדל"ני. אנשים רבים מבקשים להימנע בימים אלו מהתקהלויות בתור לקופה. ובאופן כללי אנשים עושים הרבה יותר קניות ברשת האינטרנטית מבעבר, ועל כן יש לבחון האם מדובר בתחילתו של שינוי ארוך טווח. אנשים למדו שמאוד נוח לבצע קניות ברשת, ועל כן אם ננסה לבחון מה עתיד הסופרים בעוד חמש שנים מהיום, מאוד יכול להיות שנמצא שפחות ופחות סופרים גדולים יהיו קיימים, אלא בעיקר מחסני מזון שמהם ניתן להזמין משלוחים, כאשר דווקא הסופרים הקטנים שבהם ניתן לבצע "השלמות" יהוו נכס נדל"ני שתמיד יהיה לו ביקוש.